Abdest almanın hükmü duruma göre farz, vacip ve mendup olabilmektedir.
Abdest Almanın Farz Olduğu Durumlar
Abdesti olmayıp, namaz kılmak (ister nafile olsun isterse cenaze namazı olsun), Kur’an’a dokunmak veya tilavet secdesi yapmak isteyen kimselere abdest farzdır.
Abdestin Vacip Olduğu Durumlar
Kâbe-i Muazzama’yı tavaf etmek isteyen kimselere abdest almak vaciptir.
Abdestin Mendup Olduğu Durumlar
1. Abdestli uyumak için alınan abdest.
2. Devamlı abdestli durmak için alınan abdest.
3. Abdest üzerine abdest almak.
4. Gıybet, yalan, söz taşıma ve bütün günahlardan sonra alınan abdest.
5. Şiir (günah içeren) söyledikten sonra, namaz dışında kahkaha attıktan sonra, ölü yıkadıktan ve taşıdıktan sonra.
6. Abdesti olduğu halde her namaz vakti için ayrı alınan abdest.
7. Gusül abdesti almadan önce alınan abdest.[1]
[1] Ömer Nasuhi Bilmen, Büyük İslam İlmihali, Yasin Yayınevi, 112; Şürünbülali, Merakı’l-Felah fi Şerhi Nuri’l-İzah, Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 34.