Amca, teyze, kardeş çocukları kadın-erkek bir arada oturabilir mi?

İslam fıkhına göre insanlar arasındaki mahremiyet kan bağı, sıhriyet (dünürlük) ve süt emzirme sebepleriyle sağlanır.[1] Aralarında bu mahremiyet sebeplerinden biri bulunmayan kişiler akraba olsalar dahi birbirlerine yabancı sayılırlar. Bu kimselerin kadın-erkek karışık olarak birbirleriyle görüşmeleri, oturup-kalkmaları uygun değildir. Zira yabancılar için geçerli olan tesettür kaideleri bu kişiler arasında da geçerlidir.

Mahremiyet Tesis Eden Sebepler

1- Kan Bağı

Kan bağı sebebiyle mahrem olanlar yedi kısımdır:

I. Anneler (anne, annenin annesi …)

II. Kızlar (kız, kızının kızı…)

III. Her cihetten (ana bir, baba bir veya ana baba bir) kardeşler.

IV. Halalar.

V. Teyzeler.

VI. Erkek kardeşlerin çocukları.

VII. Kız kardeşlerin çocukları.

2- Sıhriyet (Evliliğe Dayanan Akrabalık)

Nikâha dayanan akrabalık sebebiyle mahrem olanlar dört kısımdır:

I. Nikâhtan sonra, evlenilen kadının annesi.

II. Evlenip ilişkiye girilen kadının kızları.

III. Gelinler (Evlatlıklar bu hükme dâhil değildir.)

IV. Baba ve dedelerin eşleri.

3- Süt Emzirme

Kan bağına ve evliliğe dayanan akrabalık sebebiyle evlenilmesi mahrem olanlar, süt bağı sebebiyle de mahrem olurlar. Dolayısıyla sütanne, sütbaba, sütkardeş, süt teyze gibi kişiler mahremdir.

Netice

Farklı cinsteki amca, teyze ve hala çocukları arasında İslam fıkhına göre mahremiyet yoktur. Bu kişilerin birbirleriyle evlenmeleri caiz olduğu gibi nikâhsız olarak birbirleriyle münasebet kurmaları caiz değildir. Hüküm bakımından bu kişilerin yabancılardan hiçbir farkı yoktur. Hatta bu gibi yakın kimselerin birbirleriyle olan münasebetlerinde daha dikkatli olmaları gerekmektedir. Zira sürekli görüşme, konuşma gibi imkânların bulunması yanlış işlere zemin hazırlayabilmektedir.

Helaller ve Haramlar konusundaki diğer makalelerimizi buraya tıklayarak okuyabilirsiniz.

[1] Mahrem kimseler Nisa Sûresi 22 ve 23. ayet-i kerimelerinde beyan edilmiştir.

Hakkında Mustafa Şekerci

Mustafa Şekerci, 1992 yılında İnebolu’da dünyaya geldi. Eğitim hayatına başlamadan ailesiyle birlikte İstanbul’a taşındı. Lisenin son yıllarında Mahmut Ustaosmanoğlu Efendi Hazretleri (kuddise sirruhu) ile tanıştı ve ona intisap etti. Marmara Üniversitesi Matematik bölümünde kısa süre bulunduktan sonra üniversiteyi bırakıp medrese tahsiline başladı. Beş yıllık temel İslamî eğitimin ardından tekâmül medresesinde eğitim gördü ve icazet aldı. Bu süre içerisinde İstanbul Üniversitesi İlahiyat bölümünü bitirdi. Tekâmül eğitiminden sonra İsmailağa Dergisi bünyesinde editörlük ve yayın kurulu üyeliği vazifeleri yaptı. 2018 yılında kurulan Alem-i İslam İlim ve Hizmet Derneği‘nin kuruluşunda, kurucu başkan olarak yer aldı. Halen dernek başkanı olan Mustafa Şekerci, Alem-i İslam Derneği bünyesinde faaliyet gösteren Türkiye’nin ilk ve tek hadis hafızlığı medresesinde müderrislik yapmaktadır. Bunun yanında 2020 yılında, Dini Soruların Cevap Kapısı sloganıyla kurulan Meşihat sitesinin genel yayın yönetmenliğini yapan Mustafa Şekerci‘nin ilmî ve fıkhî yazıları Meşihat sitesinde yayınlanmaktadır.

Ayrıca Bakınız

İslam dinine göre saç boyatmak, sakal boyatmak caiz midir?

Saç Boyatmak Caiz Midir? Saç Boyamak Abdeste Mâni Olur Mu?

Bu yazıda İslam dininde saç boyatmanın hükmü, saç boyamanın abdeste ve gusle mâni olup olmayacağı …

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir