Bir baba, kızının fikrini almadan onu evlendirebilir mi?

Hanefi mezhebine göre baba veya dede gibi bir velinin, buluğ çağına ermiş, akli melekeleri yerinde olan kızı nikâha zorlaması caiz değildir.[1] Dolayısıyla baba, kızının izni olmadan onu evlendiremez. Ancak baba kızını biriyle evlendirse, akabinde kız da bu evliliği onaylasa nikâh geçerli olur.

Şafi mezhebine göreyse baba, bekâr olan kızının izni olmaksızın onu evlendirebilir. Ancak evliliğin kızın izniyle olması müstehaptır.[2]

Hâsılı kelam: İnsanların tüm hayatlarını etkileyen ve dönüşü zor olan evlilik müessesesi, tecrübeli olan ve olaylara duygularından ziyade aklıyla bakabilen babanın (ya da herhangi bir velinin) görüşleri ve yönlendirmeleriyle; evlenecek olan gencin de rızasıyla tesis edilmelidir.


[1] Merginânî, el-Hidâye, Mektebetü’l-Büşrâ, III, 28.

[2] Şirbînî, Muğni’l-Muhtâc, Dâru’l-Fikr, III, 149.

Hakkında Mustafa Şekerci

Mustafa Şekerci, 1992 yılında İnebolu’da dünyaya geldi. Eğitim hayatına başlamadan ailesiyle birlikte İstanbul’a taşındı. Lisenin son yıllarında Mahmut Ustaosmanoğlu Efendi Hazretleri (kuddise sirruhu) ile tanıştı ve ona intisap etti. Marmara Üniversitesi Matematik bölümünde kısa süre bulunduktan sonra üniversiteyi bırakıp medrese tahsiline başladı. Beş yıllık temel İslamî eğitimin ardından tekâmül medresesinde eğitim gördü ve icazet aldı. Bu süre içerisinde İstanbul Üniversitesi İlahiyat bölümünü bitirdi. Tekâmül eğitiminden sonra İsmailağa Dergisi bünyesinde editörlük ve yayın kurulu üyeliği vazifeleri yaptı. 2018 yılında kurulan Alem-i İslam İlim ve Hizmet Derneği‘nin kuruluşunda, kurucu başkan olarak yer aldı. Halen dernek başkanı olan Mustafa Şekerci, Alem-i İslam Derneği bünyesinde faaliyet gösteren Türkiye’nin ilk ve tek hadis hafızlığı medresesinde müderrislik yapmaktadır. Bunun yanında 2020 yılında, Dini Soruların Cevap Kapısı sloganıyla kurulan Meşihat sitesinin genel yayın yönetmenliğini yapan Mustafa Şekerci‘nin ilmî ve fıkhî yazıları Meşihat sitesinde yayınlanmaktadır.

Ayrıca Bakınız

Mehrin En Azı Ne Kadardır?

Mehir, ilişkiye girme hakkının mukabili olarak erkeğin, ister beyan etmesiyle mehr-i müsemma olarak ister sahih nikâh akdiyle mehr-i misil olarak kadına vermesi vacip olan maldır.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir