Büreyde (radıyallahu anh)’ın rivayetine göre Rasulullah ﷺ şöyle buyurmuştur: “İkindi namazını terk eden kişinin amelleri batıl olur.”[1]
Büreyde b. Husayb (radıyallahu anh)
Eslem kabilesine mensup olup Bedir savaşından kısa süre önce Müslüman olmuş ancak Bedir Savaşı’na iştirak edememiştir. Künyesi Ebû Abdullah ya da Ebû Sehl’dir. Hudeybiye’de Rıdvan Biati’ne katılan sahabîlerden biridir. Hayber Savaşı’na ve Mekke’nin fethine katılmıştır. Mekke’nin fethinde kendi kavminin öncüsü olarak sancak taşıma vazifesi kendisine verilmiştir. Üsame ordusunda da sancak taşıma vazifesini Büreyde (radıyallahu anh) yerine getirmiştir. Kendisinden 150 kadar hadis-i şerif rivayet edilmiştir.
Basra şehrinin kuruluşuna kadar Medine’de yaşadı. Sonra bir müddet Basra’da ikamet etti. Hz. Osman zamanında Horasan şehrinin fethine katıldı. Büreyde (radıyallahu anh), at sırtında düşmana saldırmaktan daha güzel bir hayat olmadığını söylerdi.
Hayber’in fethinde üzerinde kırmızı bir elbiseyle surlarda açılan gediklerden içeri daldı. Orada elde ettiği şöhret hakkında, “Daha büyük bir günahım yoktur.” derdi.[2]
İkindi Namazını Terk Edenin Durumu
“İkindi namazını terk eden” ifadesi, herhangi bir özür olmaksızın kasten terk eden demektir. “Kişinin amelleri batıl olur.” ifadesi ihtilaflıdır. Bir vakit namazı özürsüz olarak terk etmeyi küfür kabul edenlere göre “amelleri batıl olur”, demek “Kâfir olacağından tüm sevapları silinir.” demektir. Ancak ehli sünnetin cumhuruna göre namazın tembellikten dolayı terki kişiyi küfre sokmaz. Dolayısıyla burada “amelleri batıl olur” kavliyle kastedilen, o günkü amellerinin batıl olacağıdır. Zira İkindi namazını terk eden kimsenin kazanmış olduğu günah, o gün yapılacak hiçbir amelle örtülemeyecektir.[3] Bu hüküm, tüm farzlar için böyledir. Söz gelimi sabah namazının iki rekât farzını kılmayan kişi, yirmi dört saat boyunca sürekli namaz kılsa kılmadığı iki rekâtın yeri dolmayacaktır.
Bu konuda detaylı bilgiyi şuradan okuyabilirsiniz: Namazları Vaktinde Kılmanın Önemi
[1] Buhârî, (553).
[2] Zehebî, Siyer-u E‘lâmi’n-Nübelâ, Dâru’l-Hadîs, 2006, IV/91.
[3] Aliyyü’l-Kârî, Mirkâtü’l-Mefâtîh, Dâru’l-Fikr, 2002, II/529.
İlgili Aramalar:
Namazı terk etmenin günahı
Namazı terk edenin durumu
Namaz kılmayan kafir olur mu?
İkindi namazının önemi
Amelleri batıl eden günahlar
Büreyde b. Husayb kimdir?
Büreyde (radıyallahu anh)’ın hayatı