Cemaatle namaz kılmak, erkekler hakkında İslam şiarlarından biridir. Allah Rasulü ﷺ hayatı boyunca cemaatle namaz kılmış ve mümin erkekleri de bu amele teşvik etmiştir. O, namaz kıldırmak için mihraba geçtiğinde arkasına döner; cemaati kontrol eder; cemaatte bulunmadığını fark ettiği kişileri sorardı. Efendimiz ﷺ hastalık dönemlerinde de cemaatle namazı bırakmamış; kendisinde imamlık yapacak kudreti bulamadığı zamanlarda Hz. Ebûbekir’i imamlığa geçirip kendisi ardında namaz kılmıştır.
Cemaatle Namaz Kılmanın Faziletine Dair Rivayetler
Ebû Hureyre (radıyallahu anh)’ın rivayetine göre Rasulullah ﷺ şöyle buyurmuştur: “Cemaatle kılınan namaz, kişinin evinde yahut çarşısında tek kıldığı namazdan yirmi beş kat üstündür.”[1]
Benzer bir rivayette Efendimiz ﷺ şöyle buyurmuştur: “Cemaatle kılınan namaz tek başına kılınan namazdan yirmi yedi kat daha üstündür.”[2]
Ebû Said el-Hudrî (radıyallahu anh)’ın rivayetine göre Rasulullah ﷺ şöyle buyurmuştur: “Bir adamın mescide gidip gelmeyi adet haline getirdiğini görürseniz onun imanına şahitlik edin. Zira Allah ﷻ şöyle buyurmuştur: ‘Allah’ın mescitlerini ancak Allah’a ve âhiret gününe inanan, namazını kılan, zekâtını veren ve yalnız Allah’tan korkup çekinen kimseler imar edebilirler. İşte bunların doğru yolu bulanlardan olmaları umulur.’”[3]
Ebû Hureyre (radıyallahu anh)’ın rivayetine göre Rasulullah ﷺ şöyle buyurmuştur: “Bir adam camiye gitme niyetiyle evinden çıktığında attığı her adımda kendisine bir sevap yazılır ve bir günahı silinir.”[4]
Ebû Hureyre (radıyallahu anh)’ın rivayetine göre Rasulullah ﷺ şöyle buyurmuştur: “Allah ﷻ sabah akşam mescide giden kimseye her gidişi için cennette bir yer hazırlar.”[5]
Osman b. Affân (radıyallahu anh)’ın rivayetine göre Rasulullah ﷺ şöyle buyurmuştur: “Allah ﷻ namaz için uzuvlarını tam yıkayarak abdest alan ve farz namaz için yürüyüp ve namazı insanlarla, cemaatle ya da mescitte kılan kimsenin günahlarını affeder.”[6]
Enes b. Malik (radıyallahu anh) şöyle demiştir: “Kim ilk tekbire yetiştiği halde kırk gün boyunca namazlarını cemaatle kılarsa ona, münafıklık ve ateşten kurtulduğuna dair iki kurtuluş beratı verilir.”[7]
İLGİLİ YAZILAR
[1] Buhârî, (577).
[2] Buhârî, (645).
[3] Tirmizî, (3093).
[4] Nesâî, (705).
[5] Buhârî, (662).
[6] Müslim, (232).
[7] Tirmizî, (241).