Babamdan kalan mirası aramızda paylaştık. Ancak şuan bana düşen pay büyük abimde duruyor. Bana, “İstediğin zaman veririm.” dedi. Bu paranın zekâtını vermem gerekir mi? Miras bırakan kimsenin ölümüyle beraber malı mirasçılarına intikal eder.[1] Paylaşımın geç yapılmış olması veya başka herhangi bir sebepten dolayı malın ele geçmemiş olmasının bir önemi yoktur. …
Devamını Oku »Zekât ibadetindeki temlik şartı nedir?
Mali bir ibadet olan zekâtın en önemli şartı temliktir.[1] Temlik, bir malı, mülkiyeti geçecek şekilde bir başkasına vermektir. Zekât ibadeti, ibaha ve ıskat gibi suretlerle yerine getirilemez. İbaha: Bir kimseye bir şeyden kullanmak, yemek veya herhangi bir şekilde faydalanmak üzere izin verme, o şeyi ona helâl kılma. Bu tarz bir …
Devamını Oku »Oruçluyken diş fırçalamak caiz midir?
Oruçluyken misvak kullanmak ve macunsuz olarak diş fırçası kullanmakta bir beis yoktur.[1] Ancak macunla beraber diş fırçalanması, mideye kaçma ihtimali bulunduğundan uygun değildir. Kişi oruçluyken macunla dişlerini fırçalasa ve az miktar da olsa boğazından aşağı kaçacak olsa orucu bozulur. Oruç hakkındaki diğer makalelerimizi buraya tıklayarak okuyabilirsiniz.
Devamını Oku »Oruç tutamayan ve fakir olduğu için fidye veremeyen kimse ne yapmalıdır?
Oruç kendisine farz olan bir Müslüman, Ramazan orucunu tutamıyorsa iki durum söz konusudur. Şayet geçici bir hastalıktan sebep oruç tutamıyorsa iyileştikten sonra tutamadığı günleri kaza etmesi gerekir. Ancak kalıcı bir hastalık sebebiyle oruç tutamıyorsa yani iyileşip kazalarını tutması mümkün değilse tutamadığı her oruç için bir fitre miktarı fidye vermesi gerekir. …
Devamını Oku »Hacamat yapan kişilerin hacamat ücreti alması uygun mudur?
Haccam’ın hacamat ücreti alması caizdir. Efendimiz (sallallahu aleyhi ve sellem) kendisine hacamat yapan kişiye hacamat ücreti ödemiştir. Hacamat ücretinin caiz olmadığına dair bazı rivayetler bulunmaktadır. Ulema bu rivayetleri ya mensuh olarak değerlendirmiş ya da çeşitli tevillerinin olduğunu beyan etmiştir. Ancak Asr-ı Saadet’ten günümüze kadar gelen maruf uygulama, hacamat yapan kişilerin …
Devamını Oku »İçki içen kimsenin kurban kesmesi caiz midir?
İslam dini, aklı gideren yiyecek ve içeceklerin kullanılmasını kesin olarak haram kılmıştır. Tüm Müslümanların sarhoş edici maddelerden uzak durmaları gerekir. Bununla beraber içki içen bir Müslümanın şartlarına riayet ederek kestiği kurban sahih olur.[1] Ancak kurban kesecek ya da hayvan boğazlayacak kasabın, inanç ve amel noktasında ehl-i sünnet, takva sahibi bir …
Devamını Oku »Güneş enerjili sistemle ısınan suyla abdest ve gusül câiz midir?
Direkt güneş ışınlarının vurması suretiyle ısınan suyla abdest ve gusül alınmasının mekruh olduğu kitaplarımızda zikredilmektedir.[1] Ancak bu kerahet, bu surette ısınan suya, içerisinde bulunduğu kaplardan parçaların bulaşması ve bunun da sağlıklı olmaması sebebiyledir. Dolayısıyla cam ve krom gibi suya parçacık bırakmayacak kaplarda güneş ışığıyla ısınan sularla abdest ve gusül almak …
Devamını Oku »Eşimin nisab miktarı malı, benim iki kat borcum var, zekât verecek miyim?
İslam hukukuna göre evlilik akdiyle mali bir ortaklık tesis edilmez. Evlenen kişilerin şahsi mülkiyetleri esastır ve herkesin malı kendinindir. Dolayısıyla eşlerden birinin fakir, diğerinin zengin olması mümkündür. Böyle bir durumda fakir olanın borcu zengin olanın nisabına tesir etmeyecektir. Zengin olan vakti geldiğinde zekât vermek; kurban kesmek, fıtır sadakası vermek ve …
Devamını Oku »Amca, teyze, kardeş çocukları kadın-erkek bir arada oturabilir mi?
İslam fıkhına göre insanlar arasındaki mahremiyet kan bağı, sıhriyet (dünürlük) ve süt emzirme sebepleriyle sağlanır.[1] Aralarında bu mahremiyet sebeplerinden biri bulunmayan kişiler akraba olsalar dahi birbirlerine yabancı sayılırlar. Bu kimselerin kadın-erkek karışık olarak birbirleriyle görüşmeleri, oturup-kalkmaları uygun değildir. Zira yabancılar için geçerli olan tesettür kaideleri bu kişiler arasında da geçerlidir. …
Devamını Oku »Zekât hesabı miladi takvime göre mi hicri takvime göre mi yapılır?
İslam hukukunda vakitle alakalı her şey hicri ay hesabına göre yapılır. Hac, zekât, oruç, kurban ve kefaretlerin tamamı hicri aya göre belirlenir. Binaenaleyh, kişi, nisap miktarı mala malik olduğu günü hicri takvime göre kaydetmeli ve diğer yıl o gün elinde bulunan miktarın zekâtını ayırmalı ve vermelidir.[1] Bu hesabın miladiye göre …
Devamını Oku »